Monday, February 4, 2008

Överkurs i flodlära, Europa

Sätter in en karta här över de där vattendelarna i Europa. Kartan kommer från franska wikisidan och jag hade ett helsicke med att få dit den.
Det fanns en annan där det där stället i Polen som innehåller två floder och en stad var tydligare, men den lyckades jag inte få loss från sin sida.
Donau är ju en jättegrej, liksom Dnepr och Volga har vi ju inte fått med hela.
I Tyskland verkar det vara mer en sors delta där allt står i förbindelse med varann - det hade man ju inte tänkt på?
Medan Skåne och Danmark inte verkar ha några floder. De är väl för små, haven ligger för nära helt enkelt.

Det här har ju inte ett dugg med franska romaner att göra, men är rätt nyttigt för allmänbildningen inbillar jag mig.
Hej,

4 comments:

Bodil Z said...

Fascinerande karta! Jag ser till exempel att Donauområdet suger åt sig vatten så till den grad att flödesgränsen i Kroatien och Montenegro går nästan vid havet. Nästan inget vatten rinner alltså från den sidan ut i Adriatiska havet.

Apropå väderstrecksnamn så ser jag ”Dvina septentrionale” längst uppe till höger på kartan.

Karin S said...

Hallå Bodil,
Ja, jag gillar den också, kartan. Finland - inte en flod! Alltihop ligger alltså kvar i sjöar?

Och som du säger, Danube har ENORMT upptagningsområde, liksom Dnepr. Över huvud taget är floderna som rinner ut i Svara Havet mäktigare, vad jag kan se.
Italien är också dåligt utrustad med floder, bara den där Po.

Blir nästan lite stolt när jag ser Sverige - alla dessa älvar, och norska fjordar, rinner inte de ut i havet?

Frågorna hopar sig.

Keri said...

Hej, det var ju roligt att läsa om vattendelare här, eftersom jag hade ämnet i min blogg också igår. Det var en fråga av Bodil om ordet "Luch" jag kom på att läsa lite omkring om vattendelare. Och egentligen ville jag göra en cykelresa längs floden Inn i fjol och även besöka en vattendelare med tre olika riktningar. Men resan blev inte av, eftersom jag reste till Norden istället...

Om det gäller de vita ytorna på kartan ovan så tror jag att det ändå finns floder i dessa områden, men kanske bara små och inte så stora. För jag tror inte att det finns inga floder/älvar i Finland eller Norge. När jag tittar på den östtyska kusten så är den också vit på kartan, men vi har Peene, Warnow och andra floder som mynnar där. Men de är inte så stora som sagt.

Ytterligare frågor? ;-)

Karin S said...

Hej Keri,
Kul att se dig här, har kollat din blogg och efter en hel del semlor och berlinerbollar hittade jag mormorsbyn med vattendelaren!

Jo, floder som är för små finns helt enkelt inte med på den där kartan.

Nä, inte just nu. Frågor alltså.